Op zoek naar het online clubgevoel

Ik stond aan het net. Klaar om de shuttle van de tegenstander genadeloos af te smashen. Ik haalde uit… en miste jammerlijk. Iedereen grinnikte. Mijn teamgenoot legde me uit wat ik verkeerd deed. Hij deed het overdreven voor. Jij doet zo…en het moet zo…
O, nu snapte ik het! Na nog wat aanwijzingen lukte het me de vierde keer de shuttle netjes af te smashen. Hoera! Ook mijn tegenstanders applaudisseerden.

Punt is, zonder mijn teamgenoot had ik het nooit geleerd. Zonder mijn tegenstanders had ik het nooit kunnen oefenen.
Leren in een groep gaat soms zoveel sneller. Leren op het juiste moment gaat zoveel sneller. Leren met de juiste aanwijzingen gaat zoveel sneller.

Ik hou van leren in groepjes. Of het nu schilderen, badminton of zingen is.
Soms vind ik het fijn echt les te krijgen, soms vind ik het fijn al doende te leren. In allebei de gevallen heb ik de anderen nodig.

Ja, ik leer ook anderen. Ik ben tenslotte trainer. Ik hou ervan een goede sfeer te creëren. Waarin ruimte is voor de lach, maar ook voor de uitdaging. Hoe fijn vind ik het niet om op het juiste moment de juiste aanwijzing te kunnen geven! Om een tijdelijk clubje te vormen van betrokken deelnemers waarin geleerd en gedeeld wordt.

Dat vond ik ook het mooie van onze Trends voor Trainers congressen: een ontmoeting van professionals, in een ontspannen, informele sfeer. Met goede inleiders en betrokken deelnemers. Waarin ons motto ‘inspirerende ideeën en praktische tips’ gestalte kreeg.

Ik zou wel meer ontmoeting met jullie, professionals willen. Ik wil dat ook onlinekunnen. Tenslotte wordt mijn business steeds meer online. Juist omdat ik denk datonline veel winst is te behalen in het samen leren.

Maar hoe doe je dat online? Hoe krijg je betrokkenheid bij elkaar. Hoe creëer je eenonline club? Waarin je het gevoel hebt dat je samen ergens voor staat. Samen ergens aan werkt? En toch ieder zijn eigen vragen kan beantwoorden.

Ik ben lid van verschillende linkedingroepen en besloten facebookgroepen. Soms nuttig, vaak praktisch, maar eerlijk gezegd niet heel inspirerend. De groepen zijn te groot, de discussies vluchtig. Of vooral gericht op het promoten van de eigen producten. Misschien moet ik er zelf actiever in zijn, maar pfff, ik heb er geen zin in.

Ik heb mijn club gevonden!
Betaald.
De club waar ik lid van ben heet 5000bc en is bedoeld voor kleine ondernemingen die meer willen weten van marketing. Het is de club van Sean d’Souza. Hij heeft een heldere visie op hoe zo’n membershipsite moet werken en zet zich er tenvolle voor in. Be kind, be helpful or begone is zijn motto. (Ja, je moet alles in het engels doen. Best lastig).

Be kind, be helpful or begone

Ik wist niet dat het zo fijn was om lid te zijn van een (betaalde) online club. Mensen die met je meedenken, je aanmoedigen. Je vragen beantwoorden. Geïnteresseerd zijn in wat jij te melden hebt. Waar interessante artikelen geplaatste worden, maar ook plannen gesmeed en uitgevoerd. Zo doe ik nu mee aan een groep die zich voorgenomen heeft 100 artikelen in 100 werkdagen te schrijven. Ik heb er inmiddels 35 opzitten. (En dit wordt nummer 36.)

Wat maakt het voor mij zo’n succes?

  • een heldere en persoonlijke introductie. Via een heuse welkomstcursus.
  •  veel informatie, op verschillende manieren aangeboden. (artikelen, rapporten, audio-interviews)
  • alle vragen die worden gesteld worden beantwoord. Altijd. Op zo’n manier dat iedereen er van kan leren.
  •  ‘d Souza is veel aanwezig. Iedere dag/nacht een paar keer.
  • een duidelijke visie die ook uitgedragen wordt. Ook over hoe mensen leren en wat je als online begeleider kunt doen om te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk leren.
  • voor elk wat wils. Er zijn subafdelingen over bv technische zaken, actieplannen, feedback op je eigen schrijfsels. Je kunt bovendien samen met anderen een mastermindgroepje vormen.
  • een behoorlijke massa van actieve leden.
  • Ieder lid kent de marketingvisie van ‘d Souza. Wil je lid worden dan moet je eerst bewijzen dat je zijn boek The brainaudit hebt. En de meeste leden hebben bij Sean een of andere cursus gevolgd. Online en/of offline. Dat zorgt ervoor dat er een gemeenschappelijke taal is. Dat praat makkelijk ook al moet alles in zijn engels.



Kernwoorden: visie, begeleiding, informatie, uitwisseling, gezamenlijk, actie, keuzes.

Wil ik reclame maken voor 5000bc? Welnee.

Het gaat mij om het online clubgevoel.
Ik voel me thuis bij 5000bc. Ik lees met plezier de buikdansverhalen van Alia, of over het verkopen van basmuziek door Paul. Als ik zin heb doe ik mee aan discussies. Ik stel de vragen die ik heb. Ik leer op mijn eigen tempo, aan de hand van mijn eigen vragen, op mijn eigen wijze. Met behulp van anderen. Zonder dat er iets moet. Dat is een inspirerende online ervaring.

Is een onlineclub iets voor Trends voor Trainers?
Deze ervaring bracht me op het idee om een online club voor Trends voor Trainers op te zetten.
De Trends voor trainers club. Of welke naam je er ook maar aan wilt geven. Waarin betrokken, deskundige, leuke mensen zitten. Thema? Wat mij betreft richten we declub in rond het thema hoe mensen leren en veranderen. Wijzelf dus ook. Tips, trucs, visies, acties, minicursussen, boeken, webinars, fysieke ontmoetingen. Betaald. Dat soort dingen.
En ik heb zin om de gids te zijn. Misschien wel met anderen.